Tuesday, April 12, 2011

Central-East Java: Preamble

Salam dari Malaysia (saya dah kembali ke tanahair minggu lepas),

Ok, ini adalah percubaan pertama untuk menulis dalam Bahasa Melayu walaupun english saya pun takde la bagus sangat. Entry yang terlibat mungkin entry trip ke Indonesia baru-baru ni sahaja (bergantung kepada hasil entry ni nanti). Sila abaikan sebarang kecacatan bahasa yang mungkin ada ok. Dah lama tak tulis begini *OMG begini hehe...

Pertama kali saya ke Indonesia ialah ke Medan, Sumatera. So, kali ni nak cuba ke tanah Jawa pulak. Cita-cita asal nak buat trans Java dari Jakarta sampai ke Bali dalam 2/3 minggu, tapi biasala cuti yang ada menjadi penghalang, jadi terpaksalah layankan tanah Jawa ni berperingkat-peringkat. Baik ada sikit daripada takde langsung kan. Jadi, saya belilah tiket ke Yogyakarta pergi-balik untuk duration 6 hari. Kenapa ke Jogja? Sebab di Jogja ada 2 UNESCO site yang boleh saya cover. Kan travel priority saya nak cover seberapa banyak UNESCO site. Dan dari Jogja jugak, dekat saya nak menziarah kampung nenek saya di Cilacap. Kalau setakat nak melawat Jogja, 3 hari je dah cukup rasanya. Ok, itu adalah tujuan asal. Tapi yang jadinya lain :p Oleh sebab masa buat planning trans Java tu dah ada beberapa tempat wajib yang nak pegi di Jawa Barat, Tengah dan Timur, jadi saya tiba-tiba berubah fikiran nak pegi jugak satu tempat di Jawa Timur. Selitkan asal boleh ye. Menziarahi keluarga di Cilacap tu ditukar ke keluarga di Surabaya pulak. Huh, agak padat dan ambitious jugak tau sebenarnya. Itula kelemahan saya bila buat travel itinerary, over ambitious hehe...Tapi takpe, travel itinerary saya, saya punya suka la kan :p Sebab tu la saya suka travel independently daripada travel pakai tour pakej. Neway, Leo is known for being independent ;)


Saya bertolak dari KL ke Jogja pagi2 buta dengan adik saya. Ye, adik saya :)Ok, ni 1st time ok travel bersama adik. Saya konon2 nak cuba pegi solo je tapi tiba2 masa nak beli tiket tu macam tiada keberanian nak ber-solo-an pulak, jadi sebagai kakak yang konon2 bercita2 menjadikan ni trip bonding session, ajakla adik yang hanya pernah ke Singapore itu. Flight pagi ni agakla mencabar jugak sebab kena bangun pagi buta dan pertama kali sejak ada web check-in ni, saya terlepas untuk web check-in ok. Gila tak bersedia! Saya jadi bertambah cuak bila sampai airport tengok kiosk check-in tu ramai orang beratur. Jadi untuk mengelakkan ketinggalan pesawat, saya dengan percakapan paling sopan dan berbudi bahasa minta potong barisan orang lain. Terpaksa. Tapi, bila nak check-in tak boleh pulak, screen tu arahkan pegi ke kaunter pulak. Super cuak dah disitu. Tanyalah dekat petugas yang ada di situ, dia pun suruh pegi ke kaunter. Tengok jam, ada lebih kurang 45 minit je sebelum berlepas, itu jugak bermakna check-in time sudah hampir tutup! Lantas berlari ke kaunter (nasib baik bawak backpack aje kali ni) dan sebab kaunter tu share check-in dengan penumpang ke Jakarta, saya terpaksa potong barisan jugak. Lepas dah dapat boarding pass tu, huh teramat la lega perasaan. So, Yogyakarta here I come :)

Inilah backpack yang membolehkan saya berlari pantas :) The smallest in my travel history. First attempt saya untuk travel lightly. Harus diteruskan cara begini untuk trip seterusnya.



Untuk mengelakkan menjadi kelam kabut macam saya dan terpaksa berlari dan potong barisan di airport, ni adalah guideline untuk check-in bagi penumpang Air Asia. Sila ingat ok :)

Web Check-In: 7 hari hingga 4 jam sebelum masa penerbangan
Kiosk Chek-In: 24 jam hingga 1 jam sebelum masa penerbangan
Web Check-In: 7 hari hingga 4 jam sebelum masa penerbangan
Counter Check-In: 2 jam hingga 45 minit sebelum masa penerbangan
    

Lepas 2 jam 30 minit dalam pesawat (mood Indo, jadi harus guna pesawat hehe...), kami tiba di Adi Sujipto International Airport, Yogyakarta. Apa yang saya suka pada airport ini ialah ia dekat dengan bandar, ketika hampir mendarat dapat tengok macam2 pemandangan di bawah sana. Oh, saya juga suka tengok awan yang macam cotton candy tu. Hati saya berawan-awan :')








Bandara (airport) di sini agak kecil kalau nak dibandingkan dengan LCCT. Dalam 100 meter dari pesawat dah ada pintu masuk (tak payah nak jalan penat2), di situ jugak la kaunter immigration dan kat tepi tu jugak la baggage claim. Sangat kecil! Barisan untuk immigration check tu punyalah panjang sebab ada 2 kaunter sahaja, saya sempat berborak lama dengan uncle dari Malaysia yang menyangka saya adalah student Malaysia yang study di Jogja. Yelah, Jogja kan terkenal sebagai pusat universiti di Indonesia. Kelihatannya saya masih muda sebab disalah anggap sebagai student :p Walaupun airport Jogja ni kecil, pemeriksaan immigration agak canggih dari Malaysia. Perlu scan ibu jari dan anak2 jari lagi. Lepas tu perlu juga senyum dan pandang iris scanner di kaunter itu ok :) Didn't I tell u its canggih?

Waktu di Indonesia lewat 1 jam dari Malaysia, jadi bila kami tiba masih agak pagi lagi. First thing yang saya lakukan lepas keluar airport ialah beli topup sim card Indonesia saya. Saya tak pasti ada jual di airport atau tidak tapi warung kecil di luar airport menjadi pilihan. Dari airport, jalan terus menghala ke landasan keretapi, selepas melepasi post office dan beberapa warung makan, akan jumpa warung kecil jual topup. Jarak cuma dalam 100 meter aje. Bezanya di Indonesia bukan panggil topup tapi 'tambah pulsa'. Mula2 agak jenuh jugak nak explain ke mbak tu apa yang saya nak hehe...Harga topup di Indonesia macam di Beijing. Peniaga bebas nak mark up berapa harga jual. Selalunya diorang akan letak beberapa ribu extra. Macam di sini, saya beli topup Rp 50,000 tapi perlu bayar Rp 52,000. Maybe kalau di airport lebih mahal kot. Oh lupa, currency exchange ketika ini ialah RM 348 = Rp 1M. Cuba la kira berapa harga tambah pulsa saya tu. Harga terendah untuk tambah pulsa ialah Rp 5,000.

Lepas discuss dengan host saya di Jogja, saya mengambil keputusan untuk terus ke destinasi (tak budget) pertama tanpa ke rumah Lisa dulu (bersama backpack saya itu) ke Prambanan Temple. Transport yang digunakan di Jogja adalah bas Trans Jogja. Tiket ke mana-mana destinasi adalah Rp 3,000 sahaja, murah kan? Dari pintu arrival, menghala ke arah kiri dan korang akan jumpa laluan ke Trans Jogja.



Sepanjang perjalanan dari pintu arrival ke laluan Trans Jogja ni, saya diekori oleh teksi driver yang sangat persistent menghendaki saya menjadi penumpangnya. Biasalah tu kan, tempat tourist. Jadi dengan persistent juga saya menolak dan terus ke bus stop Trans Jogja. Tapi bila sampai, bus stop Trans Jogja ni sangat la beda dengan bus stop di Malaysia atau di tempat lain. Ia agak elevated dari tanah, berplatform dan berbumbung dan berdinding. Ia juga tak dipanggil bus stop tetapi halt yang mempunyai maksud yang sama. Tengok gambar la senang nak faham kan? Masa itu jugak saya baru tau rupanya tempat Restu berjumpa Dinda dalam cerita Love (Cinta versi Indonesia) itu adalah di bus stop rupanya. Bezanya, diorang di Transjakarta.

Inilah Trans Jogja halt


Tiket dibeli di pintu masuk halt dan selalunya penumpang yang tak biasa (macam saya) akan tanya laluan ke destinasi. Diorang akan bagitau bas nombor berapa perlu naik dan turun di halt mana dan jika perlu tukar bas, diorang akan bagitau juga. Bagus kan? Senang juga. Setiap kali bas tiba, petugas akan announce nombor bas dan laluannya. Dan, saya telah mula menyukai Trans Jogja ni :') Kelebihan Trans Jogja ini juga, ia mempunyai laluan tersendiri (tak bercampur dengan kenderaan lain), jadi ia cepat, reliable dan murah. 

Jadi, inilah rupa satisfied passenger of Trans Jogja :)




@travelleranatomy.blogspot.com

9 comments:

FeiZura said...

best kan jd u b? jalan jer... heheh i loikeeeeeee :)

Jaja® said...

13-16 feb next year. bandung jom!
sayra, if you're reading this, jom!

Biqque said...

mcm i, senang tulis english walaupun grammar berterabur, dari tulis bm mesti cam kelakar hahaha!

i suka jogja! lagi! lagi!

Fatt said...

nice try! byya, i bet u mesti terer cakap bahasa indonesia kan? cepat sambung :P

Unknown said...

@Nen
misss u la ;)
i jalan je la cz xde hubby and baby lagi. muahh sikit to baby k. Dtg KL bgtau tau!

@Jaja
haha...takut nak pi Bandung ler...tapi mana tau nnt aku berubah fikiran aku bgtau ko :)

Unknown said...

@Biqque
Tula percubaan pertama. Mmg kelakar je bile i baca balik.

@Fatt
i rase pelik sikit tulis BM tapi akan ku cuba lagi smpai xpelik. Ckp psl bahasa indonesia ni, ade perkara lawak jugak la jadi masa kat sana hehe...

FeiZura said...

b..hehe segan nk jumpa u lar.. hahaha ok ok...mebbe cuti sekolah nnt i dtg kl kay.. rindu korang semua. huhuhu.. :)
bb firas xsbr nk jmpa anty b dia nih :))

Unknown said...

@nen
gedik ah segan nak jumpe. Dtg tau KL, pastu call tau bgtau, nak jumpe! Aunty B pon xsabar nak jumpe Firas Boy ni :)

Jati Wijaya said...

Assalamualaikum wr wb.

Salam kenal saya Jati dr Ganesha Tour Jogja. Kami adalah perusahaan jasa tour n travel khususnya dalam bidang pakej wisata Jogja. Selain paket wisata Jogja kami juga melayani paket wisata luar kota seperti Dieng, Bali, Lombok, Karimunjawa dan lain-lain. Kami berikan harga yang murah dengan pelayanan maksimal karena kami handle langsung dari Jogja. Jika bapak / ibu ingin melawat ke Jogja dapat menghubungi saya via whatsapp di +628985101301 atau call +62 274 7890010. Email: ganeshabantul@yahoo.com

Berikut contoh paket wisata dari kami:
Jogja 4D3N Tour

Jogja Tour: Pantai Parangtritis, Borobudur, Museum Ulen Sentalu, Lava tour, Kraton, Tamansari, Prambanan, Kotagede

1st day
11.30 – 12.00 jemput dari airport
12.00 – 13.00 menuju local resto
13.00 – 14.00 makan siang
14.00 – 15.00 menuju hotel untuk check in
15.00 – 15.30 check in hotel
15.30 – 17.00 menuju pantai parangtritis
17.00 – 18.00 pantai parangtritis
18.00 – 19.00 menuju local resto untuk makan malam
19.00 – 20.00 makan malam
20.00 drop hotel

2nd day
08.00 – 10.00 menuju candi Borobudur
10.00 – 11.30 Candi Borobudur
11.30 – 12.00 menuju local resto
12.00 – 13.00 makan siang
13.00 – 14.00 menuju ulen sentalu
14.00 – 15.30 ulen sentalu
15.30 – 16.00 menuju lava tour
16.00 – 17.30 lava tour
17.30 – 18.30 menuju local resto
18.30 – 19.30 makan malam
19.30 drop hotel

3rd day
09.30-10.00 menuju kraton
10.00 – 11.00 kraton
11.00 – 11.30 menuju tamansari
11.30 – 12.30 tamansari
12.30 – 13.30 menuju local resto
13.30 – 14.30 makan siang
14.30 – 15.30 menuju prambanan
15.30 – 17.00 prambanan
17.00 – 18.00 menuju kotagede
18.00 – 19.00 kotagede
19.00 – 20.00 menuju local resto
20.00 – 21.00 makan malam
21.00 drop hotel

4th day
Tba drop airport


The price includes:

• Private Car / Minibus / Bus
• Drivers and assistant (+ driver and assistant’s meal)
• 2 / 3-star Hotels in Yogyakarta
• Breakfast in hotel
• Dinner & lunch at local restaurant
• Guide
• Entrance tickets listed in itinerary
• Parking fees
• Insurance
• Mineral water

The price excludes:
• Flight Tickets
• Personal expenses
• Any other optional tours, which is not specified in the itinerary
• Tips for guide and driver

* Price does not apply to peek season and high season

Price: RM 497

Jika tertarik dapat langsung menghubungi saya di telp +62 274 7890010. sms / whatsapp +62 8985101301. Email: ganeshabantul@yahoo.com. Terimakasih.

Kami juga melayani pakej wisata dengan tujuan sesuai dengan keinginan Anda.

Wassalamualaikum wr wb

www.wisatamurahjogja.com